فرض کنید می خواهیم یک سپر خودرو بسازیم؛ ابتدا باید یک ورق فلزی به ابعاد و ضخامت مناسب برش دهیم. سپس ورق فلزی را داخل قالبی قرار می دهیم که شکل نهایی سپر را دارد. بعد از آن با استفاده از یک پرس هیدرولیک، آب یا روغن را با فشار زیاد به داخل قالب می فرستیم. فشار سیال، ورق فلزی را به شکل قالب در می آورد. پس از شکل دهی، سپر را از قالب جدا و آن را خنک می کنیم.
هیدروفرمینگ از دو بخش تشکیل شده که Hydro به معنای آب و Forming به معنای شکل گیری یا شکل دهی است. بنابراین در روش Hydroforming، شکل دهی به مقطع فلزی به کمک سیال (امولسیون آب و روغن) انجام می شود.
دو نوع اصلی هیدروفرمینگ وجود دارد اما مهم ترین آنها عبارتند از:
انتخاب نوع هیدروفرمینگ به عوامل مختلفی مانند نوع قطعه مورد نظر، ضخامت، پیچیدگی هندسه قطعه و نوع ماده اولیه بستگی دارد. اما هدروفرمینگ ورق و لوله مهم ترین انواع این فرایند هستند.
هیدروفرمینگ ورق یا SHF فرآیندی برای شکل دهی ورق های فلزی به قطعات پیچیده با استفاده از فشار سیال (معمولا آب) است. این روش مزایای متعددی نسبت به روش های سنتی شکل دهی مانند پرسکاری دارد، از جمله:
فرایند هیدروفرمینگ کردن ورق، شامل 4 مرحله اصلی است. مرحله اول مربوط به آماده سازی ورق فلزی است و ورق به ابعاد و ضخامت مورد نظر برش داده می شود. سپس ورق فلزی در قالبی قرار می گیرد که مطابق با شکل مطلوب محصول نهایی طراحی شده است. یک پرس هیدرولیک فشار سیال را به ورق فلزی وارد می کند تا شکل قالب را به خود بگیرد. پس از شکل دهی، قطعه خنک کاری و از قالب جدا می شود.
هیدروفرمینگ ورق معمولاً در صنعت خودروسازی برای تولید پانل های بدنه پیچیده مانند هود، گلگیر و پانل درب استفاده می شود. همچنین در صنعت هوافضا برای تولید اجزای ساختاری سبک و قوی مانند پوست بال و ناسل موتور استفاده می شود.
فرآیندی برای شکل دهی لوله های فلزی به اشکال پیچیده با استفاده از فشار سیال (معمولا آب) است. این روش شبیه به هیدروفرمینگ ورق است، اما به جای ورق فلزی از لوله استفاده می شود. در نتیجه همان مراحل قبلی را طی می کند.
هیدروفرمینگ لوله معمولا در صنعت خودروسازی برای تولید سیستم های اگزوز، اجزای تعلیق و سایر اجزای ساختاری استفاده می شود. همچنین در صنعت هوافضا برای تولید اشکال پیچیده، برای مخازن سوخت و سایر اجزای ساختاری استفاده می شود.
سبک وزن: (تولید قطعات با ضخامت و وزن کمتر | زمان راه اندازی طولانی: (زمان راه اندازی فرآیند طولانی) |
قابلیت تولید اشکال پیچیده: (تولید قطعات با اشکال پیچیده غیرقابل تولید با روش سنتی) | محدودیت در اندازه قطعه: (مناسب برای قطعات با اندازه کوچک) |
قابلیت تولید انبوه: (مناسب برای تولید انبوه قطعات) | نیاز به ابزار دقیق: (نیاز به ابزار دقیق و قالب های باکیفیت بالا) |
مقرون به صرفه بودن: (جایگزین روش های سنتی با ضایعات و ابزار گران قیمت) | هزینه اولیه بالا: (سرمایهگذاری اولیه برای تجهیزات بالا) |
کارآمدی: (تولید قطعات در یک مرحله با دقت بالا و زمان و هزینه کمتر) | نیاز به تخصص: (نیاز به دانش فنی و تخصص بالا) |
کیفیت بالا: (تولید قطعات با ضخامت یکنواخت و بدون نقص) | محدودیت در ضخامت ورق: (مناسب برای ورق های با ضخامت کم) |
هیدروفرمینگ در صنایع مختلف برای تولید قطعات با اشکال پیچیده و ضخامت یکنواخت استفاده می شود. در صنعت خودرو برای ساخت پانل های بدنه (مانند سقف، کاپوت، گلگیر، درب ها)، شاسی (مانند شاسی خودرو، قطعات تعلیق) و سیستم های اگزوز (مانند لوله های اگزوز، مبدل های کاتالیزوری) از هیدروفرمینگ استفاده می شود.
در صنعت هوافضا نیز بدنه هواپیما (پوسته بال، بدنه، مخازن سوخت) و موتور (اجزای موتور، محفظه احتراق) به واسطه هیدروفرمینگ ساخته شده اند.
در صنعت لوازم خانگی، بدنه وسایلی مانند (یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز) و قطعات داخلی (قفسه ها، لوله ها) با فرایند هیدروفرمینگ شکل دهی شده اند.
سایر کاربردهای Hydroforming :
انتخاب هیدروفرمینگ به عنوان روش تولید به عوامل مختلفی مانند نوع قطعه مورد نظر، ضخامت، پیچیدگی هندسه قطعه، نوع ماده اولیه و تعداد قطعات مورد نیاز بستگی دارد.