ناودانیها که به انگلیسی Steel C Channels نامیده میشوند نوعی محصول فولادی تولیدشده به روش نورد گرم هستند که در ساختمانسازی کاربرد زیادی دارند. همانطور که در سطح مقطع آن میتوان دید، ناودانی دارای یک سطح افقی یا جان و دو بال عمودی است. ناودانیها را میتوان در اندازهها و ضخامتهای مختلف یافت. شکل کلی ناودانی فولادی نوع مقاومت ساختاری به آن میبخشد که آن را برای قابها و مهاربندیها، ایدهآل میکند.
انواع ناودانی معمولاً بر اساس شکل، مواد سازنده، استاندارد، کاربرد و ... دستهبندی میشود که در ادامه، با هر کدام از این دستهبندیها آشنا میشوید.
بهصورت خلاصه انواع ناودانی را در این قسمت شرح میدهیم. ناودانی بر اساس شکل ظاهری سه نوع دارد:
این سه نوع ناودانی هرکدام کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال از ناودانی ساده بیشتر در پلها استفاده میشود. ناودانی مشبک که به دو نوع UPE و UPN تقسیم میشود بیشتر در سازههای سبک و یا ساخت قفسههای محکم کاربرد دارد و ناودانی اروپایی هم به علت وزن بالاتر، معمولاً در سازههای سنگین به کار میرود.
یکی از پارامترهای مهم در تعیین قیمت ناودونی تعیین جنس آنهاست. ناودانیها ازلحاظ جنس به اشکال متفاوتی مانند گالوانیزه، آلومینیوم و استنلس استیل تقسیم میشوند.
ناودانی آهنی به دو نوع ساده و مشبک تقسیم میشود که نوع ساده آن نیز دو نوع صنعتی و ساختمانی دارد.
ناودانی ازنظر کاربرد هم به دو نوع C و U شکل تقسیم میشوند که به ترتیب به ناودانی UPE و UPN هم شهرت دارند. ناودانی C شکل دارای بالهای موازی بوده و ناودانی U شکل دارای بالهای مخروطی و شیبدار است که کاربرد ناودانی در هریک از این مدلها باهم تفاوت دارد.
آخرین و مهمترین موردی که ناودانیها بر اساس آن تقسیمبندی میشوند، وزن ناودانی است.
برخی از پروژههای ساختمانی برای پشتوانه طرحهای زیبایی و نماسازی به تیرهای حمال احتیاج دارند. به همین دلیل، از ناودانی آلیاژی در اجرای نماهای مدرن و زیرسازی آنها استفاده میشود. برای ساختمانهایی با قاب چوبی نیز، از ناودانیها بهعنوان تیر حمال استفاده میشود زیرا میتواند استحکام سازه را افزایش دهد. در چنین سازههایی، تیرهای چوبی درون ناودانی فولادی قرار میگیرند تا مقاومت بیشتری داشته باشند درحالیکه امکان اتصال راحتتر اجزا به خود تیر را نیز فراهم میکنند. همچنین کاربرد ناودانی استیل نیز در سازههایی به چشم میخورد که در آن استحکام و مقاومت در برابر خوردگی مدنظر است.
شاید مهمترین کاربرد ناودانی در ساختمانسازی را بتوان استفاده از آن در خرپاها دانست. ناودانی UNP که طبق استاندارد اروپا ساخته میشود، در مقایسه با دیگر انواع ناودانی وزن بیشتری دارد ولی در مقابل استحکام بالاتری نیز دارد. به همین دلیل در پروژههای صنعتی در مقیاس بزرگ استفاده میشود. برای مثال بادبندها، تیر و ستونها و خرپاها از موارد استفاده این نوع از ناودانیها هستند.
در سازههای دریایی کاربردهای زیادی برای تیرآهن، ناودانی و نبشی وجود دارد. به دلیل مقاومت در برابر زنگزدگی و دوام و استحکام بالا، استفاده از ناودانیهای ساخته شده از فولاد ضدزنگ در پروژههای دریایی بسیار محبوبیت دارد. این نوع پروژهها در همهجا وجود دارند، به عنوان نمونه میتوان سکوهای نفتی، اسکلهها، شناورها و خانههای شناور را مثال زد.
یکی از متداولترین موارد کاربردهای انواع ناودانی فولادی، چه برای حمایت (چندتایی) و چه برای استفاده بهتنهایی، ساخت دیوار است. ناودانی بهخصوص در ساخت گاراژها، کارگاهها و انبارها کاربرد زیادی دارد. همچنین ساخت دیوارهایی که عمدتاً با ناودانیهای فولادی پشتیبانی میشوند، برای بسیاری از ساختمانهای فلزی مرسوم است. ناودانیها بهعنوان یک پشتیبان عمودی برای این سازهها عمل میکنند. برای این منظور آنها را در زمین نصب میکنند تا بتوانند مقدار زیادی وزن را تحمل کنند و استحکام کافی را برای مقاومت در برابر انواع نیروها داشته باشند.
آنها همچنین میتوانند بهعنوان یکی از اجزای افقی دیوارها برای ایجاد نقاط اتصال یا همان اجرای وال پست، به کار روند. در این نوع وال پست، ورق فولادی در قسمت داخلی و خارجی قرار میگیرد. ناودانیها فاصله بیشتری را بین دو قطب عمودی دیوار ایجاد میکنند بدون اینکه مقاومت کلی دیوار را از بین ببرند. با استحکامی که ناودانیها فراهم میکنند، هیچگونه تاب خوردگی یا پیچخوردگی بدون اعمال نیروی قابلتوجهی روی دیوار اتفاق نخواهد افتاد.
از ناودانیهای فولادی میتوان بهعنوان تیرچه برای سقفهای سبک استفاده کرد. درواقع از آنها برای ایجاد پشتیبانی برای عرشه سقف نیز استفاده میشود. ناودانیها در مقایسه با تیرهای چوبی، کوچکتر و سبکتر هستند و مقاومت و دوام ذاتی آنها باعث میشود در مقایسه با تیرهای معمولی چوب، بارهای بیشتری را تحمل کنند.
ناودانیها ماندگاری بیشتری داشته و ذاتاً قویتر هستند. آنها همچنین در برابر بیشتر آسیبهایی که سقف چوبی در معرض آن است، مانند آسیبهای ناشی از پوسیدگی و رطوبت، مقاوم کافی را دارند. برای سقفهای سنگینتر، ناودانیها عمود بالای تیرآهنهای IPE قرار میگیرند. در این مورد، ناودانیها اساساً شکافهای بین درزها را پر میکنند که به آنها اجازه میدهد فاصله بیشتری بین یکدیگر داشته باشند و نقاط اتصال لازم را فراهم میکنند.
کاربرد ناودانی در صنایع مختلف بسیار گسترده است. ناودانیهایی که برای ساخت قابهای وسایل نقلیه مورداستفاده قرار میگیرند، اغلب مخصوص همین کار ساخته میشوند. آنها به اندازههای خاصی تبدیل میشوند تا امکان انجام چند عملیات خاص روی آنها فراهم شود. به عنوان مثال، از انواع ناودانی فولادی سنگین برای ریلهای اصلی استفاده میشود. آنها از جلوی وسیله نقلیه تا انتها امتداد دارند و بهعنوان نوعی ستون فقرات اصلی عمل میکنند که داخل آن ناودانیهای فولادی سبکتر نصب میشود
از ناودانیهای فولادی سبکتر نیز میتوان برای ساخت سازههای پشتیبان برای موتور یا پشتیبانی رادیاتور استفاده کرد. سبک و قوی بودن ناودانیهای فولادی، آن را به گزینهای مناسب برای وسایل نقلیه تبدیل کرده است. استحکام آنها، مانع از انعطافپذیری بیشازحد خودرو شده و در عین حال حرکات کوچکتر را امکانپذیر میکند.
همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، ناودانیها جزو اجزای اصلی ساختمانهای فولادی هستند. آنها با تیرآهنها و انواع دیگر محصولات فولادی برای ساختن ساختمانهای تجاری، صنعتی و بعضاً مسکونی مورداستفاده قرار میگیرند. از ناودانی فولادی میتوان بهعنوان تسمه، مهاربند و تیرچه استفاده کرد. قاعده کلی استفاده از ناودانی در ساخت سازه فلزی این است که هرگاه مقاومت تیرآهنهای IPE لازم نباشد، میتوان از ناودانی استفاده کرد. در سازههای فلزی سبک، ناودانیها یا در جای خودجوش داده میشوند یا پیچ و مهره و پرچ میشوند.